Du er ansvarlig for din egen fremtid

“Vi har bare èt liv” skryter jeg og sier, mens jeg går hjem å griner over fremtiden. Alt som skjer har en mening og alle konsekvenser har en betydning, men det med at man for all del ikke kan bestemme sin egen fremtid er noe av det dummeste jeg har hørt. At livet ditt allerede har blitt planlagt av Gud og alle tingene som skjer hadde skjedd uansett hva? Gud har ingenting med livet ditt å gjøre. Det handler om å gi av seg selv. Gir du ikke, så får du ikke – det er ingenting som ligger til rette for deg om du ikke legger det til rette selv.

Jeg kan ikke forstå meg på mennesker som utsetter livet hele tiden, fordi de har så god tid. Er gjennomsnittsalderen på 80 år er ikke god tid.  Jeg mener ikke at man ikke skal leve et godt liv, men hva med å designe det livet man vil ha – for å deretter leve det. Vi har faktisk den luksusen her i Norge at vi kan designe våre egne liv, vår egen hverdag og vår egen familie. Muligheten er så store at sytten åringer ikke en gang vet hva de skal velge, de biter huet av seg og velger noe som “ser gøy ut” i havet av utdannelser som snart flyter over av unødvendigheter. Det er å leve i nuet det skal jeg si deg, men hva med det “nuet” som er i morgen?  Det er forskjell på Karpe Diem og kjøre sin egen bil inn i en fjellvegg. Kvota blir brukt opp, til slutt.

Om ti år sitter vi her med hodet så langt opp i rompa at vi aldri kommer til å få det ut igjen, fordi vi på over vårt lik skulle leve som en helter da vi var tjue. Det lønner seg og jobbe hardt, stå på og ha det litt kjipt, studer, bli verdensklok og tjen penger.

4
Helene Jonsmyr

Leave a Reply

