Det er ingen synd å synde

Jeg synder hver eneste dag. Om en synd vil sende meg ned til et såkalt helvete, isteden for opp, så vil jeg falle til krampa tar meg. Jeg tror at selv de mest firkantede mennesker, er runde når ingen ser på. De gjemmer seg bort og er ufine. Om ikke ufine, så løsner de i alle fall på slipset og tar av seg sokkene. Har du aldri sendt mindre delikate meldinger under navnet “anonym”, har du aldri spist smågodt fra posen eller en drue før du betaler, har du aldri tatt til deg når du har fått tilbake for mye penger, har du aldri funnet noe og tatt det, har du aldri sett deg rundt og gjort noe du vet du ikke får lov til, har du aldri spist noe som har falt på gulvet,  ledd av utseende til andre, sopa under matta og slept en fis? Ikke så lenge jeg lever vil jeg tro at perfeksjonister er det på fulltid, men på deltid i offentligheten. Man vil ofte at andre mennesker skal se en fra en spesiell side, men hvordan bli kjent med mennesker når man ikke kan være seg selv? Å være jordnær er det fineste personlighetstrekket jeg vet om.

Jeg støtter normal folkeskikk, det skulle bare mangle at vi holder på luften på restaurant og har et ordfilter når vi snakker med folk. men vi er ikke maskiner, som Bree Van De Kamp fra Frustrerte fruer. Det er sunt med litt støv på toppen av skapet og det er sunt å ta i dørhåndtaket på t-banen. Vi er så heldige at de fleste har både vask og såpe i hjemmene sine. Jeg synder som aldri før og jeg elsker det. Føler meg en smule grisete i skrivende stund, men jeg føler at at jeg bare setter ord på det åpenbare. Om å synde gir meg rynker et par år for tidelig, så tyr jeg til botox og lar Hollywood ta over kroppen min. Noen regler er til for å brytes og hadde alle fulgt reglene så hadde verden vært lite spennende.

q

Helene Jonsmyr

Leave a Reply

